درباره کتاب

book

کتاب استراتژی اقیانوس آبی در اولین سال انتشار خود به ۴۱ زبان زنده دنیا ترجمه شد و بیش از یک میلیون نسخه فروش کرد و به عنوان پرفروشترین کتاب در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، ژاپن، ایتالیا، آلمان، امریکای لاتین، چین، کره، مالزی، لهستان، اسکاندیناوی، سنگاپور و تایوان شناخته شد. علت استقبال از این کتاب را می‌توان تمرکز مولفان کتاب بر  استراتژی‌های رقابتی دانست. موضوعی که در مرکز توجه الگوهای تدوین استراتژی ریشه دوانده است.

در این کتاب، بازار جهانی به دو اقیانوس تشبیه شده است؛ اقیانوس‌های آبی و اقیانوس‌های قرمز. اقیانوس‌های قرمز همه صنایعی‌اند که امروزه موجود بوده و شرکت‌ها در آن به رقابت می‌پردازند. اقیانوس‌های قرمز در واقع بازارهای شناخته شده هستند و اقیانوس‌های آبی، همه صنایعی هستند که اکنون وجود ندارند و فضاهای شناخته نشده بازار محسوب می‌شوند.

نویسندگان کتاب راهبرد اقیانوس آبی معتقدند که تنها راه پیروزی در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید دنبال بزرگتر کردن کیک بود.

استراتژی اقیانوس آبی نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت در طی ۱۰۰ سال گذشته است و بسیاری از مفروضات تفکر غالب در عرصه‌ی کسب‌وکار را به چالش می کشد. مطالعه‌ این کتاب می‌تواند افق‌های جدیدی را پیش‌روی رهبران، مدیران و استراتژیست‌های سازمان قراردهد.