خبرگزاری کتاب/ استراتژی اقیانوس آبی، انقلابی در حوزه مدیریت استراتژیک

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب در تلاش برای پاسخ به این سوال است که آیا سازمان‌ها باید به شکل ماهرانه‌ای نحوه رقابت با یکدیگر را آموخته و از طریق تجزیه و تحلیل اصول اساسی ساختار اقتصادی  که اکنون درجریان است، یک جایگاه استراتژیک مانند تمایز، کاهش هزینه یا تمرکز را برای خود اتخاذ کنند و در این راه به اندازه یک زرادخانه، ابزارها و چارچوب‌های تحلیلی مانند مدل رقابتی پورتر بوجود آورند که چراغ رقابت را در قلب استراتژی روشن نگه دارند؟

تحقیقات پروفسور چان‌کیم و دکتر رنه مابورن در این کتاب نشان می‌دهد که پاسخ به این پرسش منفی است. به اعتقاد نویسندگان کتاب اگرچه رقابت یک مساله اساسی است، اما تمرکز بیش از حد بر روی استراتژی‌های رقابتی باعث می‌شود تا شرکت‌ها و محققان یک جنبه بسیار مهم از استراتژی را نادیده گیرند. این جنبه مهم عبارت است از آفرینش یک بازار جدید (یا یک فضای جدید در بازار فعلی) که در آن هیچ رقیبی وجود ندارد و این همان اقیانوس آبی است که در آن رقابت معنی ندارد.

در این کتاب، بازار جهانی به دو اقیانوس تشبیه شده است؛ اقیانوس‌های آبی و اقیانوس‌های قرمز. اقیانوس‌های قرمز همه صنایعی‌اند که امروزه موجود بوده و شرکت‌ها در آن به رقابت می‌پردازند. اقیانوس‌های قرمز در واقع بازارهای شناخته شده هستند و اقیانوس‌های آبی، همه صنایعی هستند که اکنون وجود ندارند و فضاهای شناخته نشده بازار محسوب می‌شوند.

نویسندگان کتاب راهبرد اقیانوس آبی معتقدند که تنها راه پیروزی در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید دنبال بزرگتر کردن کیک بود.

این کتاب بسیاری از مفروضات تفکر غالب در عرصه‌ی کسب‌وکار را به چالش کشیده و مطالعه‌ آن می‌تواند افق‌های جدیدی را پیش‌روی رهبران، مدیران و استراتژیست‌های سازمان قراردهد.

کتاب استراتژی اقیانوس آبی در اولین سال انتشار خود به ۴۱ زبان زنده دنیا ترجمه شد و بیش از یک میلیون نسخه فروش کرد و  به عنوان پرفروشترین کتاب در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، ژاپن، ایتالیا، آلمان، امریکای لاتین، چین، کره، مالزی، لهستان، اسکاندیناوی، سنگاپور و تایوان شناخته شد.

علت استقبال از این کتاب را می‌توان تمرکز مولفان کتاب بر  استراتژی‌های رقابتی دانست. موضوعی که در مرکز توجه الگوهای تدوین استراتژی ریشه دوانده است.

درباره نویسنده